A Keresztapa és a Fredo-hatás II.

Schloss Johannisberg
Ossza meg facebookkon
Ossza meg Linkedinen
Javasolja emailben
A Keresztapa és a Fredo-hatás II.

Mit lehet tenni, ha van egy „Fredo” a családban?

Előző bejegyzésünkből megtudhattátok, hogy mi az a Fredo-hatás, és hogy hogyan lehet meggyőződni arról, hogy van-e a cégünkben olyan családtag, aki szinte csak a cég kárára van (lásd: Fredo-teszt).  

Kimberly Eddleston egy cikkében[1] több megtörtént esetet is említ, ami jól mutatja a Fredo-hatás kialakulását és következményeit. Ezek közül néhány: Chicagóban a Rosen-család testvérek közötti belháborúja a családi likőrcég összeomlásához vezetett. Az Adelphia telekommunikációs cég az ötödik legnagyobb kábeltévé volt Amerikában, miután azonban néhány családtag a vállalatot saját magáncéljaik finanszírozására használta, 2002-ben csődbe mentek. Egy ingatlanközvetítő cégben, ami két testvér tulajdonában volt, az egyik testvér fia nem végezte el megfelelően a munkáját. Amit elvégzett, ahhoz is apja segítségét vette igénybe, gyakran megváratta az ügyfeleket, és egy nagy projektet miatta veszített el a cég, mert ő épp Floridában vakációzott, miközben a projekten kellett volna dolgoznia. Ez a jelenség akkor vált még szembetűnőbbé, amikor a másik testvér gyerekei is beléptek a cégbe, ők viszont a sokszorosát dolgozták annak, mint amit lusta unokatestvérük. Egy idő után tarthatatlanná vált ez a helyzet a cégben. 

Mit lehet ilyen esetekben csinálni?

A válasz részben azon múlik, hogy melyik szakaszában vagyunk ennek a természetes folyamatnak: Egy családtagot most tervezünk épp felvenni, vagy ellenkezőleg, most akarunk tőle megszabadulni (persze úgy, hogy ennek a lelkiismeretünk se bánja kárát), vagy esetleg nem is tudunk arról, hogy van egy Fredónk.

  1. Mielőtt egyik családtagunk belépne a cégbe

Mielőtt belépne egy családtag a cégbe, győződj meg arról, hogy a piacon is el tudna-e helyezkedni hasonló feltételekkel. Ne „csinálj” neki egy állást csak azért, hogy legyen munkahelye és kapjon fizetést, ha egyébként erre a pozícióra nem lenne szükség, a meglévő pozíciókban pedig nem lehet elhelyezni, mert azokra alkalmatlan. Hosszú távon ez visszaüthet. Ha viszont nem akar a cégben dolgozni, ne erőltesd. Ha nincs belső motivációja, hogy a vállalatban dolgozzon, hanem csak kívülről érzi a nyomást, akkor pár év múlva motivációja elvész, és minden egyes munkanapon csak túl akar lenni anélkül, hogy tényleges értéknövekedést hozna létre. Attól, hogy esetleg korábban a Te szüleid rád erőltettek valamit, ne kövesd el ugyanezt a hibát most Te is.

  1. Fredo már a cégben dolgozik

Ha már bent dolgozik Fredo a cégben, folyamatosan ellenőrizd, hogy megfelel-e ugyanazoknak a feltételeknek, mint a többi munkavállaló. Ne kapjon előnyöket, ne kapjon magasabb fizetést, ne engedd, hogy később menjen a munkába és korábban jöjjön el onnan. Értékeld őt is ugyanúgy, mint a többi munkavállalót.

  1. Hogyan szabaduljunk meg Fredótól?

Konfrontáljuk, akár négyszemközt, akár egy hozzáértő harmadik személy jelenlétében. Ez segíthet abban, hogy ő is megértse, viselkedésével milyen károkat okoz. Talán az is kiderül, mi húzódik a háttérben, mi a tényleges oka a viselkedésének (például valamilyen függőséggel él, alkohol-, drog- vagy játékfüggő). Határátlépéseinek legyen következménye, akár pénzmegvonás, akár lefokozás. Ha szükséges, meg kell válni tőle mint munkavállalótól, és végső esetben a tulajdonrészétől is meg kell fosztani. Tartsuk szem előtt, hogy arányos legyen az intézkedés, és ne legyen kíméletes csak azért, mert egy családtagról van szó. Az is lehet, hogy nincs jó helyen, és máshol kell megtalálnia magát, nem a családi vállalatban. Gyakran amiatt lesz Fredo egy családtagból, mert nem találja az igazi helyét.

  1. Nem is tudjuk, hogy van egy Fredónk

Gyakori eset, hogy nem is tudjuk, hogy van egy Fredónk a cégnél. Ennek oka lehet, hogy vakok vagyunk szeretteink hibáival kapcsolatban, vagy esetleg nem is tudunk a hibákról. Az őszinteség kultúrája ugyanis sajnos csak kevés hazai vállalatnál van jelen.[2] A vezetőknek szembe kell nézniük a valósággal ahhoz, hogy a cég fejlődése folyamatos legyen. A valóságot azonban sokszor nem ismerik. Ennek egyik oka, hogy nincs őszinte visszajelzés a munkatársaktól.

Összefoglalva a legfontosabb, hogy érzékeljük, hogy van egy Fredónk a családban, és cselekedjünk! A semmittevés nagyobb kárt okozhat hosszú távon, mint a megfelelő és arányos intézkedés. Ha úgy érezzük, hogy nem tudjuk a megfelelő intézkedéseket megtenni, vagy nincs elég információnk a szervezetről, illetve a munkatársainkról, érdemes külső tanácsadót igénybe venni, a kollégák ugyanis gyakran könnyebben megnyílnak egy külső szereplőnek.

[1] Kimberly Eddleston: The ‘Fredo Factor:’ How Deadbeats and Troublemakers Hurt Family Businesses, in: familybuisness.org June 13, 2017

[2] James O’Toole és Warren Bennis „Amire szükségünk lesz: az őszinteség kultúrája”, Harvard Business Review 2009 október

2020-04-09

Sikeres regisztráció!

Köszönjük a jelentkezést!
Szeretettel várjuk rendezvényünkre.


A bejelentkezéshez szükséges adatokat hamarosan küldjük emailben.

Felhasználási feltételek

A honlapon található információk nem minősülnek jogi tanácsadásnak. A honlapon található információkat szerzői jog védi, annak bármilyen felhasználása, többszörözése, nyilvánossághoz való eljuttatása a KLART LEGAL | Szabó Levente Antal Ügyvédi Iroda előzetes hozzájárulásához kötött.

Blog

Rendszeresen publikáljuk cikkeinket a versenyjog, informatika, adatvédelem, szellemi alkotások és a családi vállalatok világáról.

Hírlevél

A gazdasági jog, a családi vállalatok és a jogi technológia világának legfrissebb aktualitásairól érthesülhet hírleveleinkból. Iratkozzon fel, hogy közvetlenül értesüljön. Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találja.

    Kapcsolat

    © KLART Legal

    Hírlevél

    A gazdasági jog, a családi vállalatok és a jogi technológia világának legfrissebb aktualitásairól érthesülhet hírleveleinkból. Iratkozzon fel, hogy közvetlenül értesüljön. Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találja.